begin spin!

Algemene vragen en discussies over vogelspinnen.
kaj92
Nimf

begin spin!

Berichtdoor kaj92 » 25 jan 2010 19:18

hallo allemaal,
ik ben 17 jaar en wil een vogelspin hebben,
ben erg nieuwsgierig naar deze mooie schepsels.
wat ik van jullie vraag is beetje informatie
wat zou een leuke beginner spin zijn,
ik wil de spin wel tam maken dat ik hem rustig uit zijn terarium kan halen.

mvg, kaj

Samuel
Nimf

Re: begin spin!

Berichtdoor Samuel » 25 jan 2010 19:30

HOi,
Alvast welkom!
En het is goed dat je eerst informatie opzoekt enz. voor je een spin aanschaft.
Ik zou persoonlijk ook gaan voor een tamme of redelijk gemakkelijke soort om mee te beginnen.
Ik zou dan zeggen Grammostola rosea of Brachypelma albopilosum.
Eventueel ook Grammostola pulchra of Grammostola pulchripes of naar mijn mening ook een rustige soort Eupalaestrus campestratus.
Veel succes met het begin van een mooie hobby!

Moderator

Berichtdoor Apophis » 25 jan 2010 19:33

Als je je spin écht wil hanteren (daarover later meer :tongue: ) moet je het denk ik al gauw zoeken in Grammostola en Brachypelma soorten. Hoewel Brachypelma's meestal wel een tikje nerveuzer zijn dan Grammostola's.

Het hanteren zijn de meesten hier niet zo'n voorstander van. De spin heeft er niks aan, sterker nog, het brengt een behoorlijk risico voor de spin met zich mee. Mocht de spin vallen om wat voor reden dan ook, heb je redelijke kans dat ze het niet overleeft....
En je hebt natuurlijk altijd het risico om gebeten te worden. Tam worden doen ze namelijk niet. Sommige spinnen tolereren het om gehanteerd te worden, andere niet. En dat een spin het de ene keer tolereert betekent het absoluut niet dat hij het volgende keer wéér zal tolereren. :knipogen:
Mijn advies: zoek een spin die je mooi vind, en geniet ervan vanachter glas :knipogen:
Achtung!! Feind liest mit!!

Juvenile

Berichtdoor sidguppy » 25 jan 2010 20:07

Brachypelma's zijn bijna altijd enorme strooiers

dus voor hanteren moet je echt jeukresistent zijn, zal ik maar zeggen :knipogen:

ik heb bv al een aantal smithi's gehad (Brachypelma smithi, Mexicaanse Roodknie) en op 1 exemplaar na waren t stuk voor stuk aktieve strooiers die echt niks van hanteren moesten hebben.
die ene spin daarentegen was zeer tolerant en veegde nooit; at daarentegen prima en groeide op vanaf een mini spiderling uit tot n mooie volwassen man.

dus zelfs binnen 1 enkele soort heb je echt verschil in karakter.

ik heb ook verschillende B boehmei's gehad, krulhaar (B albopilosum) en een aantal B 'vagans' ( de in gevangenschap meestal vagans genoemde spin), en de krulhaar ging nog enigzins met wat jeukwerk; de rest waren stuk voor stuk echt Massa Verharings Wapens. :rolleyes:

met Grammostola heb ikzelf de ervaring dat t veel minder is; maar ik heb er ook wel s flink jeuk van gehad, hier hadden die meer de neiging om t jeukhaar 'passief' af te geven.
dus niet vegen met de pootjes (bombarderen of 'hairkicking'), maar na n tijdje echt jeukhanden omdat de jeukharen 'van de spin af vallen'.

ook daar heb ik veel verschil in meegemaakt; sommige exemplaren lopen over de handen heen alsof ze t geen bal interesseert; andere zijn duidelijk schuw of echt bang en laten dat ook zien.
mijn huidige Grammostola pulchra bv , een enorm fors groot monster, is echt bang. die pak ik niet op
de keer dat ik t doe vanwege een hokschoonmaak, dan rent ze niet alleen snel weg, ze laat ook echt alle stront meteen lopen; een duidelijk signaal; die spin schijt t letterlijk van angst
geen 'hanteerspin' dus, helemaal niet.

m'n huidige rosea laat veel toe; dit is de spin die ik wel s over wat handjes van leerlingen laat lopen.
ze moeten dan wel hun handen plat leggen op t midden van de lestafel, uit veiligheid voor de spin zodat ze niet vanaf n hnd op de grond kan vallen

dat kost je nl je spin!

mijn 'tamste' rosea is helaas niet meer. die was dus echt heel makkelijk en boeide t niks.
die at ook veel voor n rosea. echt een spin zonder stress dus. maar dat was n uitzondering.

de meeste spinnen zijn inderdaad niet geschikt om te hanteren en da's niet alleen per soort zo, maar ook per individu.
Tuez-les tous!
Dieu reconnaitra les siens

Berichtdoor Oosterhuis » 25 jan 2010 21:52

Mijn eerste spin was een Acanthoscurria geniculata.

Mooie spin, groeit snel, pakt altijd eten. Nadeel, is redelijk agressief voor een beginnersspin, voordeel altijd actie en altijd te zien, leuk beest, maar wel voorzichtig mee zijn!

groeten Harm

kaj92
Nimf

Berichtdoor kaj92 » 26 jan 2010 02:25

bedankt voor de snelle reacties!

ja ik vind het prachtige beesten, ik heb al een beetje informatie
gezocht over de beet van enkele spinnen, het is te vergelijken
met een flinke wespen steek, ben gelukkig vaak zat gestoken en deed me vrij weinig.
nu jullie mij een paar spinne hebben aanbevolen ga ik daar zeker wat mee doen.
en hanteren dat wil ik waarschijnlijk toch proberen niet allemaal direct
lijkt me dat de spin ook moet wennen aan de nieuwe omgeving en dat allemaal.

maar mischien een domme vraag, ik mag geen gif spin van me vader wil ik namelijk zelf ook niet, hoe weet ik als het een gifspin is of niet? die spinne die jullie mij aanbevolen zijn gewoon normale spinnen neem ik aan?

alvast bedankt

Nimf

Berichtdoor finity666 » 26 jan 2010 03:26

hey hey

welkom

zelf heb ik sinds een paar maanden mijn eerste spin de Lasiodora Parahybana
super mooi en een ongelofelijke snelgroeister niks mis mee lekker druk 'k kan er hele dage naar kijke
de verkoper gaf mij mee aan info makkelijke spin en goed handtam te krijgen je moet'm gewoon om de dag voeren en 1x per half jaar verschonen
affijn thuis op internet naam ingetypt O MY GOD!! wat heb ik nu in huis gehaald!!
hier op het forum werdt mij snel duidelijkgemaakt dat 'handtam' een lastig verhaal is en een Lasiodora 'geen aanrader als beginnersspin!!' is OEPS!....

ik kan je niet veel informatie geven daar ik zelf een beginner ben maar kan je wel aanraden om goed na te denken over waar je je spin haald en welke informatie je mee krijgt zodat een OEPS!!....achteraf niet voorbijkomt
verder wens ik je veel succes met het zoeken naar de juiste spin en het groot brengen ervan GOOD LUCK!!

greetzzz finity666

kaj92
Nimf

Berichtdoor kaj92 » 26 jan 2010 04:00

ja ik ben helemaal aan het zoeke over google
wikipedia en deze forum door spitten naar zoveel mogelijk informatie.
ik wil in begin 1 spin en later uitbreiden tot meer.
natuurlijk begin ik met wat beginners spinnen die me zijn verteld.
en later wil ik dan toch eens een ander soort proberen,
maar zover ben ik nog niet. laten we eerst maar eens een leuke begin spin nemen!

bedankt voor de snelle reacties!

Moderator

Berichtdoor Apophis » 26 jan 2010 07:05

kaj92 schreef:maar mischien een domme vraag, ik mag geen gif spin van me vader wil ik namelijk zelf ook niet, hoe weet ik als het een gifspin is of niet?

Wat bedoel je precies met gifspin? Als je dat in de meest letterlijke zin van het woord bedoeld kun je denk ik beter een andere hobby gaan zoeken :tongue: Elke spin is namelijk (een zekere mate van) giftig.
Bij vogelspinnen zijn over het algemeen de aziatische en afrikaanse soorten vrij giftig en de amerikaanse soorten (w.o. Grammostola en Brachypelma) een heel stuk milder.
Achtung!! Feind liest mit!!

kaj92
Nimf

Berichtdoor kaj92 » 26 jan 2010 13:43

ja ik bedoel dat de gif niet echt dodelijk is
zodat ik er heel lang last van kan hebben en allemaal.
dat ik bijvoorbeeld een beet krijg en denk van mwah.

Berichtdoor Jasper vd Velden » 26 jan 2010 15:08

zoals hierboven staat kan je dan het beste gaan voor een amerikaans soort.

En welk soort nou het meest tam is houd echt af van het individu. Zo had ik een G rosea die bij het minste geringste al stond te zwaaien en heb ik een B smithi waarbij ik echt alles kan doen zonder dat die strooit.

Eigenaar

Berichtdoor TON » 26 jan 2010 15:15

geen enkel spin is tam .
Het enige echte vogelspinnen-forum van Nederland

kaj92
Nimf

Berichtdoor kaj92 » 26 jan 2010 15:36

ik zit te kiezen tussen:
de grammostola rosea of brachypelma smithi.

ik heb zelf al wel een terarium/aquarium

van 30lengte 30 breede 35 hoogte,
alleen zit er geen warmte lamp in, daarom wil ik hem op me kamer zette vlak naast de verwarming.en moet het zelf allemaal nog inrichten.
er zitten wel ventilatie gaatjes in van 1 halve cm doorsnee.
daar kan een spin neem ik aan nooit doorheen.

zou mijn terrarium kunnen voor een spin? als jullie een foto ervan willen maak ik er 1.

Berichtdoor Jasper vd Velden » 26 jan 2010 16:07

die bak kan makkelijk voor een volwassen G rosea of B smithi. Je moet er dan wel een redelijke laag turf in doen(cm of 15) om te zorgen dat die niet van een erge hoogte kan vallen. Aangezien sommige spinnen nogal graag klimmen maar van een kleine val al dood kunnen gaan. Je kan ook een warmte mat achter de bak monteren voor de warmte.

Berichtdoor Oosterhuis » 26 jan 2010 17:21

kaj92 schreef:bedankt voor de snelle reacties!

ja ik vind het prachtige beesten, ik heb al een beetje informatie
gezocht over de beet van enkele spinnen, het is te vergelijken
met een flinke wespen steek, ben gelukkig vaak zat gestoken en deed me vrij weinig.
nu jullie mij een paar spinne hebben aanbevolen ga ik daar zeker wat mee doen.
en hanteren dat wil ik waarschijnlijk toch proberen niet allemaal direct
lijkt me dat de spin ook moet wennen aan de nieuwe omgeving en dat allemaal.

maar mischien een domme vraag, ik mag geen gif spin van me vader wil ik namelijk zelf ook niet, hoe weet ik als het een gifspin is of niet? die spinne die jullie mij aanbevolen zijn gewoon normale spinnen neem ik aan?

alvast bedankt

Kaj, iedereen beveelt je aan de spinnen niet te hanteren, maar je wil het toch gaan proberen? Dat is gewoon dom en 9 van de 10 keer is de spin de dupe doordat ie beschadigd. Je kunt em bij overplaatsen best eens op je hand nemen als de spin rustig is, maar niet als een hamster regelmatig uit de bak halen om op schoot rond te laten lopen ofzo. Dat is gewoon niet geschikt, doe je dat wel, dan geef je blijkbaar meer om je eigen sensatie dan om het dier. Hanteren moet je zeker geen gewoonte van maken en de spin went daar ook niet aan!

Volgende

Keer terug naar Algemeen