Brachypelma's zijn bijna altijd enorme strooiers
dus voor hanteren moet je echt jeukresistent zijn, zal ik maar zeggen
ik heb bv al een aantal smithi's gehad (Brachypelma smithi, Mexicaanse Roodknie) en op 1 exemplaar na waren t stuk voor stuk aktieve strooiers die echt niks van hanteren moesten hebben.
die ene spin daarentegen was zeer tolerant en veegde nooit; at daarentegen prima en groeide op vanaf een mini spiderling uit tot n mooie volwassen man.
dus zelfs binnen 1 enkele soort heb je echt verschil in karakter.
ik heb ook verschillende B boehmei's gehad, krulhaar (B albopilosum) en een aantal B 'vagans' ( de in gevangenschap meestal vagans genoemde spin), en de krulhaar ging nog enigzins met wat jeukwerk; de rest waren stuk voor stuk echt Massa Verharings Wapens.
met Grammostola heb ikzelf de ervaring dat t veel minder is; maar ik heb er ook wel s flink jeuk van gehad, hier hadden die meer de neiging om t jeukhaar 'passief' af te geven.
dus niet vegen met de pootjes (bombarderen of 'hairkicking'), maar na n tijdje echt jeukhanden omdat de jeukharen 'van de spin af vallen'.
ook daar heb ik veel verschil in meegemaakt; sommige exemplaren lopen over de handen heen alsof ze t geen bal interesseert; andere zijn duidelijk schuw of echt bang en laten dat ook zien.
mijn huidige Grammostola pulchra bv , een enorm fors groot monster, is echt bang. die pak ik niet op
de keer dat ik t doe vanwege een hokschoonmaak, dan rent ze niet alleen snel weg, ze laat ook echt alle stront meteen lopen; een duidelijk signaal; die spin schijt t letterlijk van angst
geen 'hanteerspin' dus, helemaal niet.
m'n huidige rosea laat veel toe; dit is de spin die ik wel s over wat handjes van leerlingen laat lopen.
ze moeten dan wel hun handen plat leggen op t midden van de lestafel, uit veiligheid voor de spin zodat ze niet vanaf n hnd op de grond kan vallen
dat kost je nl je spin!
mijn 'tamste' rosea is helaas niet meer. die was dus echt heel makkelijk en boeide t niks.
die at ook veel voor n rosea. echt een spin zonder stress dus. maar dat was n uitzondering.
de meeste spinnen zijn inderdaad niet geschikt om te hanteren en da's niet alleen per soort zo, maar ook per individu.